Oslo Forsvarsforening inviterer FHS Alumnis medlemmer til foredrag med forsvarssjefen

Onsdag 5. november kl. 1700 kommer forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen til Oslo Forsvarsforening for å snakke om de utfordringer han møter som FSJ.

Møtet avholdes i Eldorado Bokhandel (gml Eldorado Kino) i Torggata 9.

Den sikkerhetspolitiske situasjonen er endret, med et Russland som viser stadig flere tegn på aggresjon og et NATO som er underfinansiert og underfokusert på nordområdene. Teknologisk utvikling og utvikling i taktiske stridsmetoder har ført til at varslingstiden har gått ned og tid til forberedelser og opptrening følger samme vei. Forsvarsminister Ine Marie Eriksen har på denne bakgrunn bedt forsvarssjefen om et fagmilitært råd for hvordan Forsvaret bør utvikles for å møte de nye utfordringene. Admiral Bruun-Hanssen vil gi oss innsikt i de problemstillinger som dette rådet må takle og snakke om status for Norges forsvar og dagens utfordringer.
Han vil også ta for seg hvordan han planlegger arbeidet med forsvarsstudien som skal være klar i 2015. Oslo
Forsvarsforening har óg invitert tidligere politisk redaktør i Aftenposten Kjetil Dragnes og forsker ved Sjøkrigsskolen og NUPI Ståle Ulriksen for å kommentere forsvarsjefens uttalelser. Det vil også bli anledning til å stille spørsmål fra salen.