Lærerikt i Riga

Forsvarets høgskoleforening var i midten av april på studietur til Riga, hovedstaden i Latvia. 17 tidligere studenter på høgskolens korte og lange kurs, samt deres partnere, hadde tatt den korte flyturen til en av 1200-tallets store hansabyer.

Aktuell link: /intranett/doc_ar...

Fagdag med ambassadøren og forsvarsattacheen:
En av dagene var satt av til faglige oppdateringer fra blant annet den norske ambassaden. Ambassadør Steinar Egil Hagen (elev på SK11) og forsvarsattaché Laila Kvammen Lie (elev på SK4 og tidligere styremedlem i foreningen) holdt gode briefer om landet, regionen, historie, fremtid, naboskap, næringsliv og alliert samarbeid. I god høgskoletradisjon var det forberedt gode spørsmål i etterkant.

DnB har satt ut deler av sin servicevirksomhet til Riga og seksjonssjef Ellen Anette Nordli hadde invitert oss til å disponere bankens lokaler i Riga denne dagen. Hun informerte oss om arbeidet med å opprette en ”norsk” avdeling av banken i Riga; latviske medarbeidere som skal kunne betjene norske kunder på norsk.

Dagen ble avsluttet med et innlegg fra den latviske ekvivalenten til vår norske kriminalomsorg og handlet om bruken av norske EØS-midler og reformering av soningsforhold i latviske fengsler.

Omvisning i KGBs tidligere hovedkvarter:
Vår latviske guide, som snakket flytende svensk, hadde ordnet adgang og omvisning for gruppen vår i KGBs tidligere hovedkvarter. Det ble sterke inntrykk der vi gikk gjennom celler, mottaksrom, forhørsrom, luftegård og kjøkken. Den engelsktalende guiden forklarte at det ikke var meningen å slippe ut hvis man først var blitt arrestert og kommet hit. De aller fleste ble sendt til Sibir i løpet av kort tid. Vi fikk også høre historiene til begge guidene våre og deres nære slektningers bekjentskap med KGB.

Følg lenken for bilder fra turen. Foto: Pål Berger.